NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
175 - (464) حدثنا
عبيدالله بن
معاذ العنبري.
حدثنا أبي. حدثنا
شعبة عن عدي.
قال:
سمعت
البراء يحدث
عن النبي صلى
الله عليه وسلم؛
أنه كان في
السفر. فصلى
العشاء
الآخرة. فقرأ
في إحدى
الركعتين:
{والتين
والزيتون}
[95/التين/ الآية-1].
{175}
Bize Ubeydullah b. Muâz
el-Anberî rivayet etti. (Dediki): Bize babam rivayet etti, (Dediki): Bize Şu'be,
Adiy'den rivayet etti. Demişki: Ben Berâ'ı Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
den naklen rivayet ederken işittim.
Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) seferde yatsı namazını kılmış da, iki rek'âtın birinde «Tın»
suresini okumuş.
176 - (464) حدثنا
قتيبة بن
سعيد. حدثنا
ليث عن يحيى
(وهو ابن سعيد)
عن عدي بن
ثابت، عن
البراء بن
عازب؛ أنه قال:
صليت
مع رسول الله
صلى الله عليه
وسلم العشاء.
فقرأ بالتين
والزيتون.
{176}
Bize Kuteybetü'bnü Saîd
rivayet etti. (Dediki): Bize Leys Yahya'dan - ki bu zât İbni Saîd'dir - o da
Adiy b. Sabit'den, o da Berâ b. Âzib'den naklen rivayet etti. Berâ' şöyle
demiş:
Ben Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ile birlikte yatsı namazını kıldım da «Tîn»
Suresini okudu.»
177 - (464) حدثنا
محمد بن
عبدالله بن
نمير. حدثنا
أبي. حدثنا مسعر
عن عدي بن
ثابت. قال:
سمعت
البراء بن
عازب قال:
سمعت النبي
صلى الله عليه
وسلم قرأ في
العشاء
بالتين
والزيتون. فما
سمعت أحدا
أحسن صوتا منه.
{177}
Bize Muhammed b.
Abdillâh b. Nümeyr rivayet etti. (Dediki): Bize babam rivayet etti. (Dediki):
Bize Mİs'âr, Adiy b. Sabit'den naklen rivayet etti. (Demiş ki): Ben Berâ ibnİ
Âzib'den dinledim. Şöyle dedi:
«Ben Nebi (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) yatsıda «Tin» suresini okurken dinledim., Ondan daha güzel
sesli bir kimse dinlemiş değilim!.»
'.
İzah:
Bu hadîsi Buhârî
«Namaz» bahsinde müteaddid yerlerde tahrîc etmiştir. Hadîsin birinci
rivayetinden anlaşılıyor ki, namaz seferde kılınmıştır. Onun için de Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) kısa surelerden okumuştur. Seferî olmadığı
zamanlarda yatsıda Şems, Leyl ve İnşikak surelerini okuduğu rivayet edilmiştir.
Binâenaleyh zaruret
olmadıkça yatsı namazında orta sureleri okumak sünnettir. Çünkü yatsı istirahat
ve uyku zamanına tesadüf eden bir namazdır. Onu fazla uzatmaya cemâatin
tahammülleri yoktur. Akşam namazında olduğu gibi hafif kıldırmaya dahi bir
sebep bulunmadığından onda orta sureleri okumak sünnet olmuştur. Bu bâbda asıl
delîl Ömer (R.A.)'ın Hz. Ebu Musa el-Eş'arî 'ye: «Akşam namazında kısa sureler,
yatsıda orta, sabah namazında da uzun sureleri oku!» diye yazdığı mektuptur. Bir
de Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) yatsı namazında «Bakara» suresini
okuyan Muâz b. Cebel (Radiyallahu anh)'ı hesaba çektmiştir.